SP-senator Kox: Graag minder concurrentie, meer samenwerking in Europa

Als de Europese Unie en de Raad van Europa in de toekomst samenwerking boven concurrentie stellen, is dat beter voor iedereen. Dubbel werk doen kost alleen maar geld en geloofwaardigheid. Dat zegt SP-senator Tiny Kox vandaag in Brussel op de jaarlijkse bijeenkomst van fractievoorzitters van Europees Parlement en Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa.

Kox, voorzitter van de linkse fractie in de parlementaire assemblee in Straatsburg, vindt dat de Europese Unie en het Europees Parlement te vaak dingen doen die al door de Raad van Europa worden gedaan. 'De Raad van Europa ontbeert de macht en het geld dat de Europese Unie in overvloed heeft. Ze heeft daarentegen het prachtige Europees Verdrag over de Rechten van de Mens, waaraan alle 47 Europese landen, inclusief de 28 van de Europese Unie, zich verbonden hebben. Het zou goed zijn als de EU zo snel mogelijk haar verplichting nakomt om dat elementaire mensenrechtenverdrag ook te ondertekenen en concreet bijdraagt aan projecten van de Raad van Europa om lidstaten tot naleving van hun verdragsrechtelijke verplichtingen aan te zetten. Dat is beter dan dat de Europese Unie het werk van de Raad van Europa probeert over te doen. Dat is dubbel werk en leidt tot verspilling en ergernis in het Europa. '

Vandaag spraken de fractievoorzitters van beide Europese vertegenwoordigingen af om meer werk te maken van een betere afstemming van hun activiteiten. Volgens Kox kan daardoor ook beter voorkomen worden dat landen die geen lid zijn van de Europese Unie, zich permanent bedreigd voelen door EU-imperialisme, dat haar vleugels over het hele continent wil uitslaan. Toezicht houden op mensenrechten en de naleving van het mensenrechtenverdrag is in eerste instantie het werk van de nationale staten en de Raad van Europa en zijn instituties, waaronder het Europees Mensenrechtenhof in Straatsburg, dat bindende uitspraken kan doen en waartoe iedere Europese burger zich kan wenden bij schending van fundamentele rechten.

Kox adviseerde zijn collega's van het Europees Parlement meer gebruik te maken van het feit dat in de Raad van Europa nationale parlementariers uit alle Europese landen, waaronder Rusland, Turkije en Oekraine, elkaar regulier ontmoeten. 'Gebruik maken van die kennis en structuren voorkomt onnodig onbegrip over en weer, zoals we bij de recente onderhandelingen tussen de Europese Unie en Oekraine hebben meegemaakt.'

Eind januari kan de discussie worden voortgezet. Dan is de voorzitter van het Europees Parlement Martin Schulz te gast bij de vergadering van de parlementaire assemblee van de Raad van Europa in Straatsburg.