Roemer steunt actie voor kinderen in opvangcentra

Woensdag vroeg Stichting ‘Het vergeten kind’ aandacht voor 32.000 kinderen die in opvangcentra leven. Veel van deze kinderen zijn in het verleden verwaarloosd, mishandeld en misbruikt. SP-leider Emile Roemer was aanwezig om zijn steun uit te spreken. ‘Deze kwetsbare kinderen leven in sobere omstandigheden waar zij amper speelmogelijkheden hebben. De stichting presenteerde vijf wensen om de situatie van deze kinderen te verbeteren, waaronder een kort verblijf in de crisisopvang en goede speelmogelijkheden

Door tientallen kinderen, jeugdzorgwerkers en politici werden woensdag handtekeningen gezet om hier aandacht voor te vragen. Emile Roemer sprak op het podium over de glimlach van kinderen, een verwijzing naar het nummer van Willy Alberti.

kinderen

De aanwezigen uitten ook hun zorgen over de overheveling van de jeugdzorg naar de gemeenten. Roemer: ‘De verantwoordelijkheid voor jeugdzorg wordt niet alleen verplaatst, er is straks ook veel minder budget om zorg te bieden aan zeer kwetsbaren jongeren. Het wordt tijd dat in plaats van het financiële belang het belang van de jongeren centraal komt te staan.’

.

Door de bezuinigingen staan veel banen in de jeugdzorg op het spel. SP-Kamerlid Nine Kooiman is daarom een onderzoek gestart naar mogelijke ontslagen. Jeugdhulpverleners kunnen hier de enquête invullen.