Griekse oppositieleider Tsipras: Einde aan bezuinigingsbeleid Europa

Tijdens het Moed-debat over Democratie, Economie en Samenleving heeft de Griekse oppositieleider Alexis Tsipras gepleit voor een radicale verandering in het Europese crisisbeleid. Dit beleid, zo betoogde Tsipras werkt contraproductief en ondermijnt de democratie en het draagvlak voor Europese samenwerking.

Alexis Tsipras

De Griekse oppositieleider Alexis Tsipras

De Griekse oppositieleider, wiens partij volgens de huidige peilingen de grootste van Griekenland zou worden, pleitte voor een andere weg uit de Europese crisis. In plaats van door te gaan met bezuinigen, moeten de Europese Unie economische groei en banen gaan promoten. Volgens Tsipras is de democratie het kind van de rekening als het gaat om de bezuinigingspolitiek van de Europese Unie. Daar moet met de verkiezingen voor het Europees Parlement in mei een einde aan komen: ‘De Europese Unie zal democratisch zijn, of zal niet zijn.’

Winsemius, Klamer en Tsipras

SP-Voorzitter Jan Marijnissen, Pieter Winsemius, Jos de Blok en SP-senator Arjan Vliegenthart

Het Moed-debat was georganiseerd naar aanleiding van de discussie die de afgelopen anderhalf jaar in de partij werd gevoerd over hoe burgers meer zeggenschap kunnen krijgen over hun eigen woon-, werk- en leefomstandigheden. Naast Tsipras leverden ook Pieter Winsemius, oud-minister van VROM, Jos de Blok, de gangmaker achter Buurtzorg Nederland en hoogleraar economie Arjo Klamer een bijdrage.

Meer foto's op de SP-Facebook!