Emile Roemer: ‘Goed dat links van elkaar leert in Europa!’

‘Partijen links van de sociaaldemocratie kunnen heel veel van elkaars ervaringen leren. Of het nu gaat om het voeren van effectieve oppositie of deelnemen aan coalitieregeringen. Weten wat er over de grens gebeurt, vergroot de mogelijkheden om in eigen land succesvol te zijn, nu en in de toekomst.’ Dat zei SP-leider Emile Roemer na afloop van een tweedaagse informele conferentie met vertegenwoordigers van moderne linkse partijen uit elf Europese landen, die op uitnodiging van de SP in Nederland bijeen waren.

Emile Roemer

De bijeenkomst vond plaats in Amersfoort, waar ook het hoofdkantoor van de SP gevestigd is. Onder de deelnemers partijleiders, ministers en oud-ministers van linkse partijen, die elkaar op de hoogte brachten van de recente politieke en sociaaleconomische ontwikkelingen in hun landen. Twee dagen lang maakten ze gebruik van de gelegenheid elkaars ervaringen en inzichten te leren kennen en ervan te leren. Alle Scandinavische landen waren vertegenwoordigd en daarnaast ook Duitsland, Ierland, Griekenland en Cyprus.

De Griekse oppositieleider Alexis Tsipras maakte van zijn aanwezigheid gebruik om tussendoor ook de deelnemers aan het door de SP georganiseerde symposium ‘Economie, samenleving en democratie’ toe te spreken. Zijn partij Syriza wordt volgens opiniepeilingen de grootste van Griekenland als er nu verkiezingen zouden zijn. Tsipras schetste een beeld van zijn land waarin door de Europese Unie opgelegde bezuinigingen alles en iedereen raken, behalve de rijken, de werkloosheid enorm is, de armoede mensonterend en het enige perspectief op een betere toekomst volgens steeds meer mensen ligt in een radicaal ander beleid onder aanvoering van Syriza.

Alexis Tsipras

Alexis Tsipras tijdens zijn toespraak

Ook in andere Europese landen wordt de behoefte aan een fundamenteel andere koers gevoeld, weg van het kortzichtig bezuinigen en uitverkopen van de publieke sector, dat vooral massawerkloosheid en toenemende sociale ongelijkheid oplevert. In een aantal landen proberen linkse partijen door regeringsdeelname het beleid bij te stellen in de richting van minder bezuinigen, meer investeren en beschermen van de publieke sector tegen privatisering en uitholling. Tot voor kort regeerden linkse partijen mee in Noorwegen, Cyprus en IJsland. Nu is dat het geval in Denemarken en Finland. Elders spelen linkse partijen een leidende rol in het verzet tegen het neoliberale beleid van hun regeringen, die daartoe door de Europese Unie worden aangezet.

Het ziet ernaar uit dat bij de komende verkiezingen voor het Europees parlement linkse partijen sterker uit de stembus zullen komen en daardoor ook een grotere stem in het nieuwe parlement zullen krijgen. De SP hoopt vanuit Nederland een sterke delegatie te kunnen leveren. Beoogd lijsttrekker is Dennis de Jong, die nu al de SP vertegenwoordigt in Brussel en Straatsburg. Op 22 februari stelt het SP-congres de Europese lijst definitief vast.

Bijeenkomst Modern links