Roemer: ‘Gedoogcoalitie pakt werknemers goed pensioen af’

Het door de gedoogcoalitie overeengekomen pensioenakkoord is volgens SP-leider Emile Roemer een aanslag op de pensioenen van werknemers. ‘Deze pensioendeal zal leiden tot lagere pensioenen voor werknemers en voor lagere inkomsten voor de overheid in de toekomst. De rekening wordt doorgeschoven naar de toekomst; het is potverteren voor gevorderden en een aanslag op de goede pensioenvoorziening.’ Roemer kraakt ook het plan om inkomens boven een ton extra ruimte te geven om belastingvrij extra vermogen op te bouwen. ‘Dit is het zoveelste cadeautje dat grootverdieners ontvangen van de gedoogcoalitie.’

Vandaag werd duidelijk dat het kabinet de bezuiniging van 2,8 miljard euro op de pensioenopbouw door kan zetten door steun van gedoogpartijen D66, ChristenUnie en de SGP. Het bedrag dat iedere werknemer belastingvrij apart mag zetten voor zijn pensioen kent een maximum. De regering stelt nu voor om dit deel van het salaris dat maximaal belastingvrij kan worden gespaard te verlagen.

Door de jaarlijkse pensioenopbouw te verlagen van 2,15 naar 1,875 procent van het inkomen moet iemand ongeveer 6 jaar langer werken en premie betalen om later een pensioen te hebben ter hoogte van het gemiddelde inkomen. Roemer: ‘D66, ChristenUnie en de SGP hebben zich laten lenen voor een enorme verlaging van de pensioenen. De pensioenopbouw wordt heel iets minder drastisch verlaagd dan in het voorstel van het kabinet, maar doordat andere lasten weer verhoogd worden, schieten werknemers niets met deze aanpassing op.'

De voorstellen voor een pensioenvoorziening voor ZZP-ers kan rekenen op steun van de SP. Er komt een apart pensioenfonds voor ZZP-ers en zelfstandigen hoeven in de toekomst niet meer hun pensioen ‘op te eten’ wanneer ze in de bijstand belanden.

De SP-leider wijst er op dat met het verlagen van de belastingvrije pensioenopbouw een onverantwoordelijke greep uit de toekomstige belastinginkomsten wordt gedaan. Werknemers betalen namelijk geen belasting over het bedrag dat zij iedere maand voor pensioen opzij leggen. De Belastingdienst komt pas in beeld als het pensioen wordt uitgekeerd. Over het ingelegde bedrag - dat tientallen jaren onbelast kan groeien - wordt vervolgens bij pensionering inkomensbelasting geheven.

In de spaarpot zit nu 1000 miljard euro. Goed voor 350 miljard euro aan belasting in de toekomst. Roemer: ‘Een korte termijn winst wordt verkozen boven een lange termijn investering. Dat partijen als D66, VVD en PvdA op deze manier de rekening doorschuiven naar de toekomst is onaanvaardbaar.’