Minister Plasterk op ramkoers met Eerste Kamer over Superprovincie

Minister Plasterk is met zijn plannen om te komen tot een Noordvleugelprovincie vandaag in aanvaring gekomen met de Eerste Kamer. Tijdens de behandeling van de begroting van Binnenlandse Zaken werd een motie ingediend die de minister oproept zijn plannen op dit terrein op te schorten. Deze motie komt volgende week in stemming en kan waarschijnlijk op een meerderheid in de Senaat rekenen.

SP-senator Arjan Vliegenthart, die de motie mede indiende, is niet verbaasd dat de regering met de Senaat botst. 'Het afgelopen jaar hebben we meerdere keren met de minister gesproken over zijn visie achter de opschaling van gemeenten en provincies. Minister Plasterk is daarbij niet in staat gebleken om de Senaat te overtuigen van nut en noodzaak van deze plannen. Deze motie is een logische vervolg daarop.'

De motie roept de minister op zijn plannen om de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland te fuseren op de schorten. 'Terecht,' aldus Vliegenthart 'minister Plasterk is horende doof geweest voor het groeiende verzet tegen zijn plannen. De Eerste Kamer zegt nu dat zijn plannen onder de huidige omstandigheden het niet gaan redden: niet bij de betrokken provincies en haar burgers en uiteindelijk ook niet in de Eerste Kamer. De minister doet er dan ook goed aan om op zijn schreden terug te keren. De minister moet terug naar de tekentafel en nieuwe voorstellen moeten op een andere leest geschoeid zijn dan het huidige voorstel voor de Superprovincie. De Eerste Kamer is heel helder: zonder visie op de toekomst van het openbaar bestuur geen fusie van provincies.'