Kooiman eist opheldering over gebrekkige zorg in Justitieel Medisch Centrum

‘Het is een bende bij het Justitieel Medisch Centrum in Scheveningen. Het is maar de vraag of er goede zorg wordt geleverd en dat is onaanvaardbaar.’ SP-Kamerlid Nine Kooiman wil dat staatssecretaris Teeven snel maatregelen neemt om de misstanden in deze gevangenis voor zieke gedetineerden aan te pakken.

Onderzoeksprogramma Argos berichtte afgelopen zaterdag over de problemen in het Justitieel Medisch Centrum in Scheveningen, de gevangenis voor zieke gedetineerden. Kooiman: ‘Bij de opname van een patiënt is niet altijd duidelijk hoe ernstig de medische problemen zijn, er zijn communicatieproblemen, incidenten worden onvoldoende bijgehouden en dossiers zijn niet op orde. Het komt ook voor dat een arts besluit dat een patiënt te ziek is voor opname in dit Justitieel Medisch Centrum, waarna door druk van het ministerie de patiënt toch daar wordt geplaatst. Een ambtenaar gaat daarmee op de stoel van een arts zitten. Dat brengt risico’s met zich mee. Ik vind dat onacceptabel.’

Kooiman hield Teeven voor dat deze problemen niet nieuw zijn: ‘De SP heeft vijf jaar geleden op min of meer dezelfde problemen gewezen naar aanleiding van een sterfgeval en een snoeihard Inspectierapport. Het Penitentiair Ziekenhuis is toen van naam veranderd in Justitieel Medisch Centrum, om te benadrukken dat het geen ziekenhuis is. Maar met een verandering van de naam zijn de problemen niet weg. De staatssecretaris van Veiligheid en Justitie moet goede en verantwoorde zorg garanderen voor zieke gedetineerden.’