Karabulut kraakt verhuisplicht voor werklozen

SP-Kamerlid Sadet Karabulut wil dat staatssecretaris Klijnsma (PvdA) de verhuisplicht voor werklozen schrapt. Als het aan de PvdA-staatssecretaris ligt moeten werklozen wanneer zij een (tijdelijke) baan aan de andere kant van het land kunnen krijgen verplicht verhuizen. Karabulut: ‘Dit is een oud opgewarmd plan van VVD-er Henk Kamp. Dit plan schept geen werkgelegenheid maar haalt gezinnen uit elkaar.’

Karabulut: ‘Moeten Limburgers straks verplicht huis en haard verlaten om een tijdelijke baan in Den Helder aan te nemen? Dit is niet alleen een grote inbreuk op iemands persoonlijke leven. Het ontwricht ook gezinnen en rukt mensen uit hun sociale omgeving. Moeten kinderen dan naar een andere school? Hoe zit het met de opvang van kleine kinderen of de zorg voor je familie? We krijgen straks een karavaan van werklozen die door het hele land tijdelijk werk moeten aannemen op straffe van het intrekken van de de uitkering.'

Ook de nieuwe verplichting dat kleding en persoonlijke verzorging een reden kan zijn om de uitkering drie maanden lang met 100% te verlagen, stuit Karabulut tegen de borst. Het is onduidelijk welke criteria en normen gehanteerd gaan worden. Karabulut: ‘Dit soort maatregelen leiden niet alleen tot willekeur maar ook tot sociale ongelukken. Temeer omdat vanaf volgend jaar ook alle mensen met beperkingen met deze wet van wantrouwen te maken krijgen.'

Deze verhuis- en kleedplicht staat – net als de tegenprestatie – in het wetsvoorstel van twee PvdA-bewindslieden. Karabulut: ‘Ik zal er alles aan doen om deze oneerlijke maatregelen te schrappen. Maar als een meerderheid van de partijen dit wil dan moeten ze beginnen bij zichzelf. Dan ook een verhuisplicht en tegenprestatie invoeren voor werkloze ex-politici.’

Betrokken SP'ers