Emile Roemer tekent condoleanceregister Nelson Mandela

Dinsdagmorgen tekende SP-leider Emile Roemer in aanwezigheid van ambassadeur Peter Goosen het condoleanceregister op de ambassade van Zuid-Afrika in Den Haag. De SP-voorman werd vergezeld door Tiny Kox, SP-fractievoorzitter in de Eerste Kamer en buitenlandwoordvoerder Harry van Bommel.

Emile Roemer tekent condoleanceregister Mandela

Later was de ambassadeur te gast in de Eerste Kamer waar door Kamervoorzitter Broekers en minister-president Rutte werd stilgestaan bij het overlijden van 'een van de grootste staatslieden van onze tijd', aldus de Senaatsvoorzitter. Zij wees erop dat Nelson Mandela bereid en in staat was zich te verzoenen zelfs met degenen die hem persoonlijk groot onrecht hadden aangedaan. Premier Rutte prees de vrijheidslievendheid en bereidheid tot verzoening van de voormalige vrijheidsstrijder en eerste democratische president van Zuid-Afrika.

In de hele wereld vinden tot en met komende zondag herinneringsbijeenkomsten plaats. Zondag gebeurt dat op het Leidseplein in Amsterdam, waar in 1990 Nelson Mandela duizenden supporters toesprak na zijn vrijlating na 27 gevangenschap.

Komende vrijdag vindt in Oss een muzikaal Tribute to Nelson Mandela plaats, georganiseerd door muzikanten en anderen die in de jaren tachtig en negentig betrokken waren bij een serie van Mandela Festivals ten bate van het Afrikaans Nationaal Congres. Ook nu treden bands belangeloos op in Het Oude Theater in Oss. Het concert begint om 21:00 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar via tribute2mandela@sp.nl. De toegang is 5 euro de opbrengst gaat naar Mandela Kinderfonds.