De Wit: bezuinigingsdrift dupeert rechtsstaat

Donderdag gaven de advocaten een vervolg aan hun staking tegen de bezuinigingen op de gefinancierde rechtsbijstand. In Den Haag kwamen ze bijeen om de rechtsbijstand ten grave te dragen. SP-leider Emile Roemer en SP-Kamerlid Jan de Wit waren daarbij aanwezig. De Wit: 'Deze regering gooit onze rechtsstaat in de uitverkoop. Als alleen rijken hun recht kunnen halen heet dat gewoon klassenjustitie.'

Tijdens de demonstratie was ook staatssecretaris Teeven van Veiligheid & Justitie aanwezig. Hij gaf aan dat advocaten best met alternatieven mogen komen voor de plannen zolang de bezuiniging van maar liefst 85 miljoen blijft staan. Zelfs de PvdA gaf tijdens het debat toe dat de plannen er slechts toe dienen om de begroting sluitend te maken. De Wit: 'Dat is absurd. Deze regering vindt de begroting, en daarmee de Brusselse begrotingsnorm, belangrijker dan onze eigen rechtsstaat. De regering doet bovendien net of de kosten voor gefinancierde rechtsbijstand exorbitant gestegen zijn, terwijl dat gewoon niet waar is.'

Bovendien moeten de laagste inkomens die de eigen bijdrage voor hun sociale advocaat en het griffierecht voor de procedure niet meer kunnen betalen maar een beroep doen op de bijzondere bijstand, vindt de staatssecretaris. De SP is van mening dat hierdoor ook gemeentes onterecht opdraaien voor visieloze bezuinigingen én voor de consequenties van slechte wetgeving. 'De regering trekt écht overal haar handen vanaf! Hun bezuinigingsdrift dupeert rechtzoekenden, advocaten, lagere overheden en uiteindelijk dus onze rechtsstaat.' aldus de Wit.

Advocaten

Er is door de Eerste en Tweede Kamer een visie gevraagd op de bezuinigingen. Ook zijn er dusdanig veel vragen gerezen en alternatieve plannen genoemd dat Teeven zijn huiswerk opnieuw moet doen. Op basis daarvan wordt het debat voortgezet.

Emile Roemer

Meer foto's op de SP-Facebook!