'Onthullingen kunnen grote gevolgen hebben voor de minister en voor de geheime diensten'

'Nederland lijkt nauw betrokken bij de Amerikaanse afluisterpraktijken en minister Plasterk lijkt de Kamer niet juist te hebben geïnformeerd. Allebei kan verregaande gevolgen hebben.' Dat zegt SP-Kamerlid Ronald van Raak in een eerste reactie op nieuwe onthullingen in NRC Handelsblad. De krant meldt zaterdag dat de inlichtingendienst internetfora hackt, tegen de wet in.

Van Raak: 'Het lijkt erop dat onze geheime diensten meewerken aan de spionagepraktijken van de NSA en dat ze daarbij ook onze eigen wet overtreden. Minister Plasterk stelde onlangs in de Kamer dat onze diensten zich houden aan de wet. Als de berichten kloppen heeft de minister een groot probleem. Datzelfde geldt voor de AIVD en de MIVD. De diensten lijken de wet naar hun hand te hebben gezet, buiten de Tweede Kamer om. De Kamer lijkt niet meer te kunnen vertrouwen op de informatie van de regering en zal zelf onderzoek moeten doen, om te weten of de veiligheid van onze burgers nog is gewaarborgd. De huidige vorm van parlementaire controle op de geheime diensten zal op de schop moeten.'