Kooiman: ‘Geef gemeenten meer tijd voor de nieuwe jeugdzorgtaken’

Driekwart van de gemeenten is niet voorbereid op de nieuwe jeugdzorgtaken. Dat stelt de beoordelingscommissie rond de introductie van de nieuwe taken voor de gemeente. Tweede Kamerlid Nine Kooiman: ‘Wanneer driekwart niet klaar is voor zijn nieuwe taak, dan moeten we niet twijfelen, maar het zekere voor het onzekere nemen: uitstel is het beste om ongelukken te voorkomen’.

Kooiman ergert zich aan de goedpraterij van staatssecretaris Van Rijn (PvdA): ‘Keer op keer beoordeelt de commissie de voorbereidingen als onvoldoende. Er wordt geprobeerd om met mooie termen als ‘transitie’, ‘transformatie’ en ‘zachte landingen’ te verhullen dat het sein op rood staat. Een ‘zachte landing’? Als zoveel gemeenten de zaken niet op orde hebben, is dit een sprong in het diepe zónder parachute’.

Tijdens de behandeling van de Jeugdwet in de Tweede Kamer heeft de SP gepleit voor uitstel omdat er nog vele zaken niet geregeld waren. Kooiman: ‘Hoe kun je nu plannen maken als je niet weet welke taken er gemeentelijk worden of welk budget er voor beschikbaar komt? Allemaal zaken waar de commissie nu ook aandacht voor vraagt’.

Volgens de SP is het mogelijk om de gemeenten de jeugdzorgtaken te laten uitvoeren, maar dan moet er volgens Kooiman nog wel het een en ander verbeterd worden. ‘Het recht op zorg moet hersteld worden en de jeugdhulpverlener moet de ruimte krijgen om het werk goed te doen. We accepteren geen ontslagen en loondump zoals we in de thuiszorg hebben gezien. Dit kan alleen voorkomen worden als we de ingeboekte bezuiniging van 20 procent van tafel halen en we de introductie van marktwerking achterwege laten. Doe je dit niet, dan is deze operatie een ordinaire bezuiniging die niets te maken heeft met het belang van het kind en de ouders’.

Kooiman heeft inmiddels een debat aangevraagd.