Bashir: concurrentiewaakhond beslist niet over het spoor

SP-Kamerlid Farshad Bashir wil geen bemoeienis van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) met het spoor. In een door de ACM gepresenteerd onderzoek naar het spoor zitten volgens Bashir politieke voorstellen om het spoor verder te vermarkten. Bashir: ‘Daarnaast zoekt de ACM met dit onderzoek meer macht en bevoegdheden voor zichzelf. Onnodig. De politiek beslist over de kwaliteit en toegankelijkheid van het spoor. De ACM heeft op dit onderwerp niets te zoeken.’

Volgens Bashir is het aan de minister en de Tweede Kamer om de kwaliteit van het openbaar vervoer te verbeteren. ‘We moeten van het openbaar vervoer geen markt maken waar aandeelhouders hun zakken vullen over de rug van reizigers. De dienstverlening van de NS moet beter en de problemen met de OV-Chipkaart kan én moet de politiek oplossen. Maar dat doen we niet door nog meer bedrijven zoals Deutsche Bahn (DB) en Veolia op het spoor los te laten. De ervaring leert dat daardoor de problemen alleen maar groter worden.’