Zorgverleners luiden noodklok: zorg wordt slechter

De helft van de zorgverleners vindt dat de zorg is verslechterd. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van vakbond Abvakabo is gedaan. ‘Dit is het zoveelste onderzoek op rij dat aantoont dat de arbeidsomstandigheden voor zorgverleners niet goed is. Het is terecht dat zorgverleners de noodklok luiden, de zorg verslechtert al jaren en het kabinet doet er niets aan om dit te verbeteren. Het wordt de hoogste tijd dat de staatssecretaris nu wel ingrijpt,’ aldus SP-Kamerlid Renske Leijten.

Uit het onderzoek blijkt dat zorgverleners veel minder plezier hebben in hun werk, de zorg is ondermaats en er zijn veel problemen met de flexibilisering in de zorg. Zo worden alleen kleine contracten afgegeven en moeten zorgverleners steeds vaker overwerken, wisselende diensten draaien en hun uren zoveel mogelijk verspreiden over de week. Daardoor moet iemand die drie vaste dagen van 8 uur werkt, nu 6 dagen van 4 uur moet werken.

In 2009 en in 2011 deed de SP een groot onderzoek onder zorgverleners in de ouderen- en gehandicaptenzorg. Uit dit onderzoek bleek dat bijna de helft van de zorgverleners overweegt te stoppen, zij hun werk minder leuk vinden, de werkdruk gestegen is en dat er grote problemen zijn met de flexibilisering in de zorg. Leijten: ‘Dit kan zo niet langer, we zijn nu twee jaar verder en nog steeds zijn de omstandigheden in de zorg niet verbeterd. De staatssecretaris moet niet alle problemen afschuiven naar sociale partners, maar zijn verantwoordelijkheid nemen en ingrijpen. Het lijkt erop dat dit kabinet enkel kijkt naar zijn bezuinigingsdoelstellingen voor de toekomst en geen oog heeft voor de problemen nu.’ Leijten heeft inmiddels Kamervragen gesteld.

Betrokken SP'ers