SP: Bescherm klokkenluiders in de zorg

SP-Kamerlid Renske Leijten wil dat klokkenluiders in de zorg goed beschermd worden. Mensen die misstanden melden worden soms jarenlang van het kastje naar de muur gestuurd en moeten het opnemen tegen machtige zorginstellingen met juridische overmacht. 'Zij moeten hiertegen beschermd worden, want het melden van misstanden moet je veilig kunnen doen.'

Collega-Kamerlid Ronald van Raak diende eerder een wetsvoorstel in voor de bescherming van klokkenluiders. Die wet wordt deze week behandeld in de Tweede Kamer. Leijten: 'De SP vindt het van het grootste belang dat mensen die malversaties aan de kaak stellen niet aan hun lot worden overgeleverd. Ook de zorg kan daarvan profiteren als klokkenluiders zich gesteund voelen om hun verhaal te doen.'

De Tweede Kamer ontvangt al jarenlang meldingen van misstanden in de zorg. Dinsdag overhandigde de stichting Klokkenluiders Verstandelijk Gehandicapten een zwartboek aan de Tweede Kamer. Leijten: ’Ik kan het niet uitleggen dat mensen die goede zorg willen voor hun kind, broer, zus of ouder, nu aan hun lot overgelaten worden en dat er niemand is om deze mensen te helpen. Met de bescherming van klokkenluiders zijn we weer een stap dichterbij goede zorg.'