Corporaties kiezen met pistool tegen de borst voor verhuurderheffing

SP-Kamerlid Paulus Jansen is ontevreden over de afspraken die zijn gemaakt tussen woningcorporaties en de minister. De corporaties werd voorgehouden dat zij een grote hoeveelheid huurwoningen zouden moeten liberaliseren. Jansen: ‘De VVD had het zelfs over een verplichte verkoop van al deze woningen. Natuurlijk grijp je dan elk middel aan om dat tegen te houden. Ik snap wel dat woningcorporaties zich gechanteerd voelen door minister Blok.’

Aedes

De SP voerde donderdag actie bij het congres van Aedes, om corporatie-bestuurders te bewegen voor de huurders te kiezen

Donderdag besloten woningcorporaties zich bij hun jaarlijkse congres neer te leggen bij de verhuurderheffing. Dat betekent een jaarlijkse belasting van 1,7 miljard euro, alleen op betaalbare huurwoningen. Minister Blok en de koepel voor woningcorporaties Aedes sloten hierover een deal: De corporaties moeten hun verzet tegen de heffing staken en in ruil daarvoor hoeven zij niet massaal woningen te verkopen. Jansen: ‘Met het pistool tegen de borst hebben ze dus getekend voor dit akkoord met minister Blok. Maar de gevolgen zijn ernstig. Met deze belasting kunnen corporaties kiezen tussen twee kwaden. Ze verhogen de huur of ze gaan failliet.’

De woningcorporaties hebben nogmaals gezegd dat ook zij deze belasting niet zien zitten en dat de huur onbetaalbaar wordt. Ook geven ze aan dat zij onvoldoende in goedkope woningen kunnen investeren vanwege de afspraken met minister Blok. De afspraken gelden alleen zo lang het kabinet zit en bovendien stemde eenderde tegen het akkoord. Jansen: ‘Als er ooit een reden was om het kabinet snel naar huis te sturen, dan is het nu. Hopelijk hebben we op dit vlak nog steeds een bondgenoot aan de woningcorporaties.’

Geen huren omhoog