‘Een akkoord dat bijstuurt op de verkeerde weg’

‘Er is geen fundamentele verandering gebracht in de politieke koers van dit kabinet, het is bijsturen op de verkeerde weg.’ Dat zegt SP-leider Emile Roemer in reactie op het akkoord dat de coalitie vanavond met D66, ChristenUnie en SGP heeft gesloten. ‘De harde bezuinigingen blijven overeind; linksom of rechtsom betalen gewone mensen de rekening. Een afwastax om gratis schoolboeken te betalen, ook nóg eens een half miljard euro weghalen op de zorg én 400 miljoen bezuinigingen op sociale zaken. Dat is schuiven met geld, maar niet de koerswijziging die nodig is om de crisis te keren.’

Volgens Roemer is door de onderhandelaars te eenzijdig aangestuurd op bezuinigen en niet op het herstellen van vertrouwen in de economie. ‘Het is precies de reden dat wij aan deze onderhandelingen niet mee hebben gedaan. We moeten geen pleisters plakken op fundamenteel foute politiek. Het grootste probleem voor onze economie is dat mensen steeds minder te besteden hebben. Dan moet je dus niet nog meer geld bij mensen weghalen, maar investeren en de koopkracht van mensen herstellen.’

De SP is blij dat oppositiepartijen de snoeiharde bezuinigingen voor weduwen en nabestaanden hebben kunnen schrappen en dat de versobering van de zelfstandigenaftrek is gerepareerd. ‘Ik ben daar oprecht blij mee, maar ik zie tegelijk dat op andere plaatsen juist fors harder wordt bezuinigd. De zorg wordt nóg harder gekort, met een half miljard euro. Dat leidt tot verdere verschraling in de ouderen- en gehandicaptenzorg. Veel mensen zijn dit soort spelletjes zat. Het is met de ene hand geven en met de andere hand nemen.’ Roemer wijst op de enorme lastenverzwaringen die de gelegenheidscoalitie doorvoert via belastingverhogingen op leidingwater, bij automobilisten en op harde bezuinigingen in de toeslagen voor huishoudens en in maatregelen die juist bedoeld waren om de koopkracht te herstellen.