De Wit: Teeven en Opstelten zijn een gevaar voor de rechtsstaat

Tijdens het wekelijkse vragenuurtje confronteerde SP-Kamerlid Jan de Wit minister Opstelten van Veiligheid & Justitie (in afwezigheid van staatssecretaris Teeven) met de schrikbarende conclusies van de Raad van State over de bezuinigingen op de gefinancierde rechtsbijstand.

jan de wit

Ondanks vele waarschuwingen van de Raad, de Advocatenorde, de sociale advocatuur en de Raad voor de Rechtspraak blijft minister Opstelten keihard ontkennen dat deze bezuinigingen ervoor kunnen zorgen dat mensen niet langer hun recht meer kunnen halen. De Wit: 'Deze regering dendert maar door. Overigens niet alleen op het punt van de gefinancierde rechtshulp, maar ook op veel andere belangrijke onderdelen van onze rechtsstaat. De PvdA en VVD houden zich blind en doof voor het gevaar dat de toegang tot de rechter wordt belemmerd voor tienduizenden mensen.'

Minister Opstelten negeerde het vernietigende advies van de Raad van State, maar beloofde de gevolgen van de maatregelen te monitoren. 'Dat heeft geen enkele zin, dan is het kwaad al geschied,' aldus De Wit. 'De visie van dit kabinet komt erop neer dat mensen het recht op een sociaal advocaat wordt ontzegd en het zelf maar moeten uitzoeken. Dat is niet de visie waar we als Nederland een sterke rechtsstaat op kunnen bouwen.'

De SP heeft de regering meerdere malen opgeroepen om te stoppen met bezuinigingen op de rechtsstaat. Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen zal partijleider Emile Roemer deze oproep herhalen.

Kijk hier de bijdrage van Jan de Wit in het Vragenuur terug: