Praktijken tijdens prijzenoorlog dwingen EU tot regulering

Vanmorgen heeft het Europees Parlement het rapport behandeld van SP-Europarlementariër Dennis de Jong over de detailhandel in Europa. Daarbij kwam ook de kwestie aan de orde van de prijzenoorlog in Nederland en de druk die bijvoorbeeld supermarktketen PLUS op hun leveranciers zet om bij te dragen aan de kosten van de prijzenoorlog. De Jong: “In mijn rapport roep ik de Europese Commissie op om voorlopig geen wetgeving te introduceren over de verhoudingen tussen supermarkten, leveranciers en producenten in de voedselketen. In plaats daarvan moet het vrijwillig initiatief dat de sector kort geleden is gestart een eerlijke kans krijgen. Naar mijn mening schendt PLUS deze code, en komt het nu aan op goede handhaving. Als het vrijwillig initiatief daar zelf niet in slaagt, is er nu genoeg steun in het parlement om de handhaving alsnog wettelijk te regelen. Ik zal de ontwikkelingen dan ook scherp blijven volgen en niet aarzelen om alsnog wetgeving voor te stellen als blijkt dat PLUS niet binnen een week wordt aangepakt."

Vorige week maandag werd in Brussel het vrijwillig initiatief voor de uitvoering van de beginselen van goede praktijken in de voedselketen gestart, waarin afspraken staan tussen de supermarkten, leveranciers en boeren over verhoudingen in de keten. Nederlandse supermarkten hebben zich hierbij aangesloten. In zijn rapport prijst De Jong dit initiatief, maar uit hij zijn twijfels over de handhaving. De Jong: "De handhaving van de afspraken hangt op dit moment helemaal af van naming and shaming en naming and faming, andere sancties worden niet genoemd. Om deze reden hebben veel landbouworganisaties zich nog niet bij het initiatief aangesloten. Als nu blijkt dat het niet werkt, moeten aanvullende sancties worden overwogen, zoals boetes of compensatie voor verliezen wanneer afspraken niet worden nagekomen."

Het rapport van De Jong is vandaag goed ontvangen door de Interne Markt commissie. Op vijf november zal deze commissie het rapport aannemen, en op 10 december vindt de plenaire stemming plaats.