Bashir: HSL-wijsheid komt met de jaren

SP-Kamerlid Farshad Bashir is erg tevreden met de oplossing die is gevonden voor het probleem met de HSL, na het wegvallen van de falende Fyra. Het SP-Kamerlid ziet bijna al zijn voorstellen die hij had gedaan in de Tweede Kamer terug in de gekozen oplossing die de NS vrijdag presenteerde.

Bashir: 'De reiziger is hiermee het meest gebaat. Er komen meer snelle treinen van Thalys en Eurostar, de Beneluxtrein komt terug en gaat 16 keer per dag zonder toeslag- en reserveringsplicht reizen. De reiziger uit Den Haag, Breda en Eindhoven wordt voldoende bediend en er is keuzevrijheid tussen snelle treinen en conventionele treinen.'

'In augustus 1994 schreef ons wetenschappelijk bureau al een uitgebreid rapport over de nut en noodzaak van HSL. De reistijdwinst tussen Amsterdam en Breda met een flitstrein is namelijk slechts 4 minuten. Dat is geen 7 miljard euro waard die de HSL ons heeft gekost. Als eerder naar de SP was geluisterd dan had dat de belastingbetaler miljarden gescheeld en hadden we geen Fyra-debacle gehad. Maar de lijn ligt er nu en moet nuttig gebruikt worden. Nu zet de NS de juiste stappen en kiest voor de beste oplossing voor de reiziger. Maar ik wil wel dat er haast gemaakt wordt', aldus Bashir.

Het SP-Kamerlid ziet niets in het idee dat Virgin, Arriva of een andere buitenlandse partner het beter en sneller zou kunnen dan de NS. Bashir: 'CDA en D66 willen het liefst een buitenlandse vervoerder over de HSL. Ook als dat weer duurder uitvalt. Voor CDA en D66 staat niet de reiziger centraal, maar de ideologische wens van de zogenaamde concurrentie.'