nieuws

Bashir: Behoud nachttreinen met innovatiever onderhoud spoor

SP-Kamerlid Farshad Bashir wil dat het aantal nachttreinen in de nieuwe dienstregeling behouden blijft. Zoals het er nu uit ziet wordt vanaf december het nachtnet flink uitgekleed. Volgens Bashir maakt ProRail er een potje van door het hele spoor in de nacht af te sluiten voor onderhoud; ‘Dit betekent dat op verschillende trajecten geen of minder nachttreinen gaan rijden. Tussen Amsterdam en Schiphol worden bijvoorbeeld per week 24 treinen geschrapt. Dit is niet acceptabel. ProRail kan het onderhoud ook slimmer uitvoeren zonder dat het halve land stilgezet wordt.’

‘De trein moet een goed alternatief zijn voor de auto, maar daar werken deze plannen wederom niet aan mee. Het is bovenal triest om te zien hoe met een populaire verbinding als Schiphol-Amsterdam wordt omgegaan. En als er geen andere mogelijkheden voor onderhoud waren, dan hadden we het nog kunnen begrijpen. Maar er zijn mogelijkheden om veilig aan het spoor te werken zonder alle sporen af te sluiten. Ik wil dat ProRail gebruikt maakt van deze innovatie in plaats van dat het hele spoor wordt dichtgegooid,’ stelt Bashir.

Om de veiligheid van baanwerkers te vergroten zou Prorail volgens Bashir moeten investeren in innovatie, zoals een mobiele werkplaats of magnetische afzethekken. Die hekken worden in Duitsland al gebruikt door de Deutsche Bahn. Dat is in korte tijd neer te zetten en het voorkomt dat een baanwerker per ongeluk op de baan komt die nog wel in gebruik is.

Betrokken SP'ers