Bashir: '200 miljoen euro weggegooid voor vereenvoudiging die er niet kwam'

De Wet Uniformering Loonbegrip (WUL) heeft 200 miljoen euro gekost en niks opgeleverd. Dat stelt SP-Kamerlid Farshad Bashir woensdag. De WUL werd in het leven geroepen om het ondernemers makkelijker te maken, maar daar is niets van terechtgekomen. 'Grote groepen mensen zijn er, sinds de invoering van de WUL, op achteruitgegaan.'

Bij de behandeling van de wet in 2011 stemden de SP en de Partij voor de Dieren als enige tegen het voorstel. Bashir: 'De Tweede Kamer kon de gevolgen van die wet toen niet goed inschatten. Daarnaast werd ons bij de behandeling al duidelijk dat veel mensen het niet beter kregen met de invoering van deze wet. Dat blijkt nu maar weer. Daarnaast geven werkgeversorganisaties MKB Nederland en VNO-NCW aan dat ze geen lastenreductie hebben waargenomen. Waar was die 200 miljoen dan goed voor?'

Bashir wil dat er compenserende maatregelen worden genomen voor ondernemers, sociale minima, ge(pre-)pensioneerden en uitkeringsgerechtigden. Sommigen van deze groepen hebben meer dan 3 procent ingeleverd door deze wet.

Betrokken SP'ers