‘Verontruste AIVD’ers zijn welkom in Tweede Kamer’

Ronald van Raak nodigt de verontruste medewerkers van de AIVD uit om naar de Tweede Kamer te komen. Zij vrezen dat door de bezuinigingen de veiligheid van ons land in gevaar kan komen. Het parlement kan volgens hem niet vertrouwen op de geruststellende woorden van minister Plasterk van Binnenlandse Zaken. Op 11 september houdt de Tweede Kamer op initiatief van de SP een hoorzitting over de bezuinigingen bij de AIVD.

Van Raak: ‘Medewerkers van de geheime deinst komen niet graag in de openbaarheid. Het is veelzeggend dat zij nu openlijk waarschuwen voor de gevolgen van de bezuinigingen die de minister wil doorvoeren. Die bezuinigingen kunnen oplopen tot 70 miljoen euro, bijna veertig procent van het totale budget. Plasterk beloofde de Tweede Kamer dat de eerste korting van 23 miljoen euro zou komen uit efficiency en niet ten koste zou gaan van het werk van de AIVD. Volgens medewerkers van de dienst is dat niet het geval en zullen nu al mensen verdwijnen die informatie verzamelen en analyseren. Dan hebben we het nog niet eens over de gevolgen van de rest van de bezuinigingen. Door de Kamer niet te informeren ontneemt Plasterk ons de mogelijkheid om een verantwoord besluit te nemen. Ik nodig de medewerkers van de AIVD dan ook van harte uit om hun verhaal in een besloten bijeenkomst in de Tweede Kamer te komen doen.’

De Tweede Kamer houdt op initiatief van Ronald van Raak een internationale hoorzitting, waar de Kamer ook medewerkers hoort van de geheime diensten van Groot-Brittannië, Denemarken en Finland.