Van Raak: ‘Is de NSA mede-financier van de AIVD?’

SP-Kamerlid Ronald van Raak wil weten of de controversiële Amerikaanse geheime dienst NSA de afgelopen jaren geld heeft gegeven aan onze AIVD. Dit in reactie op berichten dat de NSA de afgelopen drie jaar 114 miljoen euro heeft betaald aan de Britse geheime dienst GCHQ.

Van Raak: ‘In ruil voor dit geld kregen de Amerikanen waarschijnlijk toegang tot gegevens, leverden de Britten hen diensten en stelden de Britten niet te veel kritische vragen. Ik wil weten of de NSA ook mede-financier is van de AIVD. Ook wil ik weten waarom minister Plasterk zo oorverdovend stil blijft. Terwijl bijvoorbeeld de Duitse regering opheldering blijft vragen bij de Amerikanen, laat onze regering elke nieuwe onthulling over het wangedrag van de Amerikanen gedwee over zich heen komen. De veiligheid van onze burgers is een verantwoordelijkheid van onze regering. Dat kunnen we niet uitbesteden aan de Amerikanen, die zich weinig gelegen laten liggen aan onze regels en wetten of aan de privacy en veiligheid van onze burgers.’

Mede op initiatief van de SP laat de Tweede Kamer toezichthouder CTIVD onderzoek doen naar de Nederlandse betrokkenheid bij het Amerikaanse afluisterschandaal, waarbij de NSA toegang lijkt te hebben tot alle digitale informatie van Nederlandse burgers.