Roemer in brief aan Rutte: Maak alle Prinsjesdagstukken openbaar

SP-leider Emile Roemer vraagt in een open brief premier Rutte om zo snel mogelijk alle stukken voor Prinsjesdag openbaar te maken. 'Uit angst voor lekken vanuit de Kamer zouden wij de stukken pas tijdens de Troonrede toegestuurd krijgen. Nu hebben wij de stukken niet, maar staan de kranten vol met uitgelekte maatregelen. Wij hebben de stukken niet, dus het lek komt niet uit de Kamer. Daarom wil ik dat iedereen nu het totale pakket aan maatregelen kan zien. Zo wordt een open en eerlijk debat mogelijk.'

Lees hieronder de hele brief:

Geachte minister-president, beste Mark,

Met Prinsjesdag zal Koning Willem-Alexander voor het eerst de Troonrede uitspreken. Uit respect voor de Koning wilde u voorkomen dat vooraf voorstellen zouden lekken. Daarom was u niet bereid om de begrotingen de vrijdag voor Prinsjesdag onder embargo naar de Tweede Kamer te sturen.

Maar u weet net zo goed als ik dat het over het algemeen niet de oppositie is die plannen lekt, maar de regering en de regeringspartijen. Zo ook nu. Bevriezing van de ambtenarensalarissen, korting op het budget van ministeries, het uitstel van lastenverlichting voor het bedrijfsleven, niet indexeren van de belastingtarieven en een zorgkorting.

Maar dat is niet alles wat is uitgelekt. De huurtoeslag en zorgtoeslag, de ouderenkorting en het kindgebonden budget komen allemaal onder een regeling te vallen. En er komt een verzachtende maatregel voor mensen met de laagste inkomens die er fors op achteruit dreigen te gaan: een eenmalige uitkering van 100 euro.

Het argument dat uit respect voor de Koning de Kamer de plannen voor volgend jaar niet kan krijgen is niet overtuigend als de regering en de regeringspartijen zelf volop voorstellen lekken. De oppositie wordt nu gevraagd op deze voorstellen te reageren, maar we weten niet wat die voorstellen precies zijn en hoe ze zich verhouden tot het geheel van het beleid. Dat is niet goed.

Als het kabinet informatie kan sturen naar de krant, dan kan het kabinet ook informatie sturen naar Kamer. Daarom verzoek ik u de begrotingen per direct naar de Tweede Kamer te sturen, zodat we een open en eerlijk debat kunnen voeren.

Met vriendelijke groet,

Emile Roemer