Plasterk verbiedt hoofd AIVD in parlement te verschijnen

SP-Kamerlid Ronald van Raak noemt het onaanvaardbaar dat Plasterk een gesprek van de Tweede Kamer met Rob Bertholee dwarsboomt. De minister verbiedt het hoofd van de AIVD om in het parlement te verschijnen. De Tweede Kamer houdt op 11 september een hoorzitting over de voorgenomen bezuinigingen op de AIVD. Deze hoorzitting wordt gehouden op initiatief van de SP, nadat Plasterk weigerde om de Kamer te informeren.

Van Raak: ‘Het is ongehoord wat de minister nu flikt. Hij wil bijna veertig procent bezuinigen op de AIVD, maar geeft de Kamer geen enkele informatie. Medewerkers van de dienst hebben onlangs hun verontrusting uitgesproken. Volgens hen loopt de veiligheid in ons land wel degelijk gevaar. De Tweede Kamer heeft medewerkers uitgenodigd van de geheime diensten van Groot-Brittannië, Denemarken en Finland, om met hen te spreken over de gevolgen van de bezuinigingen. Het is toch te gek voor woorden dat het hoofd van onze eigen dienst daar niet bij mag zijn?

Minister Plasterk doet een beroep op de vertrouwelijkheid van de informatie. Daarmee maakt hij volgens Van Raak misbruik van zijn positie: ‘Dit gaat niet om operationele informatie, maar om de vraag welke taken na de bezuinigingen wel of niet kunnen worden gedaan. Dit raakt direct onze nationale veiligheid. Het is een gotspe dat Plasterk zegt dat hij de Tweede Kamer niet vertrouwt. Het gaat erom of wij de minister vertrouwen. Ik zal de Tweede Kamer vragen om deze weigering niet te accepteren en ga ervan uit dat het hoofd van de AIVD gewoon op de hoorzitting zal verschijnen.’