Kamer onderzoekt zelf gevolgen bezuinigingen AIVD

De Tweede Kamer gaat zelf onderzoeken wat de gevolgen zijn van de voorgestelde bezuinigingen op de AIVD. Minister Plasterk wil het budget van de geheime dienst met bijna 40 procent verminderen. Vandaag steunden VVD, PvdA, CDA en D66 het voorstel van Ronald van Raak voor een internationale hoorzitting over de gevolgen van de bezuinigingen.

Van Raak: ‘Nederland wordt massaal afgeluisterd door de Amerikanen, Chinese computers breken in bij onze bedrijven, onze jongeren worden gerekruteerd voor de gewapende strijd in Syrië. Dit lijkt me wel het meest slechte moment om zo fors te bezuinigen op de AIVD. Minister Plasterk weigert de Tweede Kamer inzicht te geven in de mogelijke gevolgen van de bezuinigingen. Daarom ben ik blij dat het parlement zelf haar verantwoordelijkheid neemt.’

Voor deze hoorzitting, die kort na het reces zal plaatsvinden, worden mensen uitgenodigd van de AIVD en de MIVD, maar ook deskundigen van geheime diensten van Groot-Brittannië (MI5), Finland (SUPO) en Denemarken (PET).