Geen ontslag voor thuiszorgmedewerkers Vivium

Volgens SP-Kamerlid Paul Ulenbelt moet voorkomen worden dat op korte termijn mogelijk 125 Hilversumse thuiszorgmedewerkers ontslagen worden. Thuiszorgorganisatie Vivium staat op het punt bij het UWV ontslag aan te vragen voor deze mensen, indien zij weigeren een lager loon te accepteren. ‘Weer wil een zorgorganisatie mensen al aan de dijk zetten, terwijl de strijd tegen de bezuinigingen in de thuiszorg nog volop gaande is. Deze mensen hebben recht op eerlijk loon voor goed werk en zijn hard nodig voor een goede thuiszorg’, aldus Ulenbelt.

Dinsdagmiddag heeft de SP in Hilversum een petitie aangeboden bij het UWV waarin opgeroepen wordt deze mensen niet zomaar te laten ontslaan. Het werk in de thuiszorg zal alleen maar toenemen, zeker met het voorgenomen regeringsbeleid om mensen langer thuis te laten wonen. Bovendien heeft de totale Vivium Zorggroep afgelopen jaar nog 5 miljoen winst gemaakt en is de discussie over nieuwe bezuinigingen in de thuiszorg nog in volle gang.

Volgens de SP valt er buitengewoon veel af te dingen op de aankomende collectieve ontslagaanvraag. De partij verwacht dan ook dat het UWV hier zeer kritisch naar gaat kijken. ‘Iedereen die het thuiszorgwerk kent, weet dat dit zeer verantwoordelijk werk is. Daar past niet een fors lagere beloning bij. Wij rekenen erop dat het UWV het verstandige besluit neemt en ervoor zorgt dat deze mensen hun baan behouden, in het belang van een goede zorg en een eerlijke beloning voor zulk belangrijk werk.’

Betrokken SP'ers