EU-fraudewaakhond OLAF blijft onder vuur liggen

Het Europees Parlement heeft vandaag gestemd over het werk van EU-fraudewaakhond OLAF. Met name het slordige werk van OLAF in het onderzoek naar voormalig Eurocommissaris Dalli en de hoogoplopende ruzie tussen de baas van OLAF, de Italiaan Giovanni Kessler en het toezichthoudend comité maken het nodig de teugels bij OLAF nog verder aan te trekken. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Het is duidelijk dat in de Dalli-zaak ernstige fouten zijn gemaakt. Het is teleurstellend dat het Europees Parlement niet heeft gekozen voor aanscherping van de regels, maar wel heeft het EP vastgesteld dat er veel moet veranderen bij OLAF en dat is winst.´

De Jong wil de komende maanden de druk flink opvoeren via een grootscheeps onderzoek. De Jong: ´Ik wil een groot extern onderzoek dat moet verklaren waarom in zo weinig gevallen mensen door de nationale rechter worden veroordeeld, nadat OLAF een onderzoek tegen hen heeft ingesteld en de zaak is overgedragen aan de nationale autoriteiten. Volgens de Commissie ligt dit aan de lidstaten, maar ik hoor van de lidstaten dat deze op hun beurt heel ontevreden zijn met de kwaliteit van het door OLAF aangeleverde materiaal.´ De Europese Commissie diende onlangs een voorstel in voor harmonisatie van het strafrecht op het gebied van fraude met gemeenschapsgeld. Volgens de Commissie is harmonisatie noodzakelijk, omdat lidstaten ten onrechte geen vervolg geven aan de onderzoeken van OLAF. Een extern onderzoek zal uitwijzen of de Commissie daarin gelijk heeft. Als dat niet het geval is, vervalt de noodzaak voor harmonisatie van dit onderdeel van het strafrecht. Dezelfde argumentatie wordt door de Commissie gebruikt ter onderbouwing van haar voorstel voor de oprichting van een Europees Openbaar Ministerie. De meerwaarde daarvan wordt ongeloofwaardig, als blijkt dat niet de lidstaten maar OLAF broddelwerk levert.

Ook over de onafhankelijkheid van OLAF rijzen in het Europees Parlement twijfels. OLAF stelt zelf dat het regelmatig onder druk wordt gezet door de Europese Commissie om prioriteit te geven aan bepaalde onderzoeken. Dat zou ook bij Dalli het geval zijn geweest en een van de oorzaken zijn van het slordige, soms bijna paniekerige karakter van het onderzoek. De Jong: ‘Het EP heeft nog steeds niet duidelijk gehoord van OLAF en de Europese Commissie hoe groot de betrokkenheid van de Europese Commissie is geweest bij het onderzoek van OLAF. Daarom gaan we Catherine Day, de rechterhand van Commissievoorzitter Barroso, horen. Als blijkt dat Commissievoorzitter Barroso via zijn rechterhand invloed heeft uitgeoefend op het onderzoek van OLAF kan dat ingrijpende gevolgen hebben voor de positie van Barroso zelf.´

Betrokken SP'ers