Eerste Kamer tegen kleinere gemeenteraden

Het plan om gemeenteraden te verkleinen gaat niet door. Een door de Tweede Kamer aangenomen wetsvoorstel is deze week door de Eerste Kamer afgestemd. Terecht, zegt SP-senator Arjan Vliegenthart: 'Nu de regering steeds meer zaken en taken over de schutting van de gemeente kiepert, is het bizar om het aantal lokale volksvertegenwoordigers te verminderen.'

PvdA-Tweede Kamerlid Pierre Heijnen, initiatiefnemer van het wetsvoorstel, moest aanzien hoe vrijwel alle partijen in de Eerste Kamer gehakt van zijn voorstel maakten, zijn eigen partij inbegrepen. Volgens Heijnen kunnen gemeenten wel met minder raadsleden toe, wat per saldo een bezuiniging van 18 miljoen euro zou opleveren. Hij slaagde er echter niet in de Senaat te overtuigen. Meerdere fracties wijzen juist op de toegenomen gemeentelijke werklast door tal van decentralisatiebesluiten van de regering. De daarvoor noodzakelijke middelen worden veelal niet meegeleverd wat het werk nog moeilijker maakt op lokaal niveau. Thuiszorg en jeugdzorg moeten gemeentelijk worden uitgevoerd maar met veel minder geld dan voorheen.

De regering had het voorstel van Heijnen omarmd, maar ook minister Plasterk kon de Senaat niet overtuigen. De Senaat vond het vreemd dat juist de minister die allerlei taken naar de gemeente wil brengen de democratie wil kortwieken. 'Onbegrijpelijk,' vindt SP-senator Vliegenthart 'dit getuigt niet bepaald van een consistente visie van de regering op de toekomst van het lokale bestuur.' Volgens Vliegenthart kunnen eventuele bezuinigingen beter bereikt kunnen worden door lagere vergoedingen dan door minder raadsleden.