‘Buurten verbeteren doe je samen met de bewoners’

‘Dat het “krachtwijkenbeleid” is mislukt is geen verrassing: het wijkenbeleid is niet gevoerd met de bewoners, maar over het hoofd van de mensen in de wijk. Maar dat betekent niet dat de regering deze mensen nu in de steek moet laten, zoals minister Blok nu doet. Dat zegt Ronald van Raak in reactie op het kritische rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau over 40 achterstandswijken.

De SP had van begin af aan veel kritiek op dit “krachtwijkenbeleid”. Van Raak: ‘Woningcorporaties uit heel Nederland moesten bijvoorbeeld meebetalen aan buurtbarbecues in die veertig wijken. Nu zegt ook het SCP dat de investering van 1 miljard euro heel weinig heeft opgeleverd. Niet in de laatste plaats omdat bewoners maar weinig werden betrokken.’ Van Raak heeft ook kritiek op het huidige kabinetsbeleid: ‘Dat is afwezig. Het geld voor wijkaanpak en stadsvernieuwing is verdwenen, zonder dat de problemen zijn opgelost. Door de inkomensafhankelijke huurverhoging worden mensen met een modaal inkomen of meer uit de wijken gejaagd. Woningcorporaties wordt het verboden om nog in de wijk te investeren. De regering heeft nog maar 35 cent per Nederlander over voor verbetering van wijken met veel problemen, 12 jaar geleden was dat nog 46 euro.’

De SP wil de bewoners en de wijk centraal stellen. Van Raak: ‘De buurt moet de schaal van de toekomst worden. Dat moet je van onderaf organiseren, zo betrek je bewoners bij het beleid. Die willen eerder renovatie dan de massale sloop die hoorde bij het “krachtwijkenbeleid”. Waar al is gesloopt moet zo snel mogelijk worden gebouwd. Dat kan zonder extra kosten voor de overheid. Door prestatieafspraken te maken met corporaties is het mogelijk om met evenveel geld snel betaalbare woningen te bouwen. Dat stellen ook de werkgevers en vakbonden in de bouw.’