Brussel mag de chauffeurs niet in de kou laten staan

Vanmorgen overhandigde SP-Europarlementariër Dennis de Jong het eerste exemplaar van ‘De Chauffeur aan het woord’ aan Eurocommissaris Kallas van Transport. ‘De chauffeur aan het woord’ is geschreven op basis van een enquête over het wegvervoer onder bijna 3000 vrachtwagenchauffeurs en bevat een hele reeks voorstellen die aan wantoestanden in het wegvervoer een einde moeten maken.

Dennis presenteert Rapport

SP-Europarlementariër Dennis de Jong overhandigt het eerste exemplaar van ‘De Chauffeur aan het woord’ aan Eurocommissaris Kallas van Transport.

SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘De chauffeurs hebben veel suggesties gedaan ter bestrijding van de misstanden, zoals het gebruik van een brievenbus BV’tje om een lager loon te betalen of het rommelen met opleidingscertificaten en vergunningen. Die voorstellen hebben we nu gebundeld, met andere politieke fracties besproken en aangeboden aan Kallas. Hij heeft beloofd hier werk van te maken. Dat is mooi, maar we zullen druk op hem blijven zetten, want dit najaar willen we al concrete resultaten zien.’

Van de Nederlandse partijen waren ook D66 en de ChristenUnie bij het gesprek betrokken. Eurocommissaris Kallas noemde de voorstellen van de Europarlementariërs ‘redelijk en realistisch’. De Jong: 'Deze reactie is positief, maar ik heb Kallas in het overleg wel gevraagd concreter te worden. Dit najaar wil ik van de Commissie een officiële mededeling, een soort rapport, waarin de Commissie allerlei praktische stappen zet om een einde te maken aan de misstanden. Daarbij kan het gaan om verduidelijking van de bestaande cabotageregels, om het aanpakken van malafide bedrijven en om handhaving van het beginsel van gelijk loon voor gelijk werk. Ook moet een einde gemaakt worden aan de praktijken waarbij chauffeurs die hun talen spreken en boetes ook echt betalen, zoals Nederlandse chauffeurs, er bij controles altijd het haasje zijn, terwijl andere collega´s vrijuit gaan. De druk op de Eurocommissaris voeren we zowel via de vervoerscommissie in het Europees Parlement op, als via een rondetafelconferentie die we later dit jaar samen met chauffeurs en transportbedrijven willen organiseren.´.

De werkgevers en vakbonden zijn tevreden met de nieuwe Europese koers voor het wegvervoer. FNV’er Edwin Atema: ‘Vrachtwagenchauffeurs hebben de afgelopen maanden flink van zich laten horen, er zijn nationale en internationale acties geweest tegen de door deze Eurocommissaris aangekondigde versoepeling van de cabotageregels en sociale dumping . Niet alleen zijn die plannen nu in de koelkast gezet, de Eurocommissaris gaat ook werk maken van handhaving. Strijd maakt prioriteit.’ Peter Sierat van Transport en Logistiek Nederland: ‘De aanpak van overtreders is van groot belang. Wij zijn dan ook blij met iedere extra aandacht voor meer handhaving in Nederland en de EU om daarmee concurrentievervalsing in de transportsector tegen te gaan.’

De complete publicatie ‘De vrachtwagenchauffeur aan het woord’ treft u hier. Hieronder volgt een samenvatting van de belangrijkste aanbevelingen:

• Cabotageregels De cabotageregels moeten worden aangescherpt en verduidelijkt. De huidige cabbotageregels staan drie ritten in een lidstaat toe in een week. Daarna moet een vrachtwagen de lidstaat hebben verlaten, voordat opnieuw binnenlandse vrachtjes mogen worden opgepikt. Wij willen dat de wagen eerst terug moet naar het land van registratie. Bovendien willen we niet meer dan 10 binnenlandse vrachten binnen een periode van drie maanden. De Lidstaten moeten duidelijke afspraken maken over het minimum aantal controles op het wegvervoer en over de inzet van voldoende middelen om effectieve controles mogelijk te maken. Controles mogen niet discrimineren tegen chauffeurs uit bepaalde lidstaten. De Europese Commissie moet zo snel mogelijk een overzicht krijgen van de vele inspectiediensten die zich in de lidstaten bezighouden met controles op het wegvervoer. Ook moeten lidstaten jaarlijks nalevingsrapporten aan de Commissie sturen, waaruit duidelijk blijkt hoeveel menskracht en financiële middelen ter beschikking staan en wat de inspecties hebben opgeleverd. De verschillende inspectiediensten moeten niet alleen nationaal beter samenwerken, maar moeten ook in Europees verband gaan samenwerken. Grensoverschrijdende controles zijn vaak effectiever dan puur nationale controles.
  • Aanpak brievenbusbedrijven De brievenbusbedrijven die ingezet worden om de rechten van werknemers en regels van lidstaten te omzeilen moeten worden aangepakt. Ieder transportbedrijf moet in ieder geval voor de door haar geregistreerde vrachtwagens een fysieke parkeerplaats hebben in het land van inschrijving. Het management van een transportbedrijf is verantwoordelijk voor één bedrijf in plaats van een maximum van vier bedrijven. Bij overtreding van de regels volgt onmiddellijke intrekking van de vergunning.
  • Aanpak schijnzelfstandigheid Chauffeurs die feitelijk in loondienst zijn maar gedwongen worden om zich als zelfstandig rijder te registreren moeten worden beschermd tegen hun werkgevers. Werkgevers worden voortaan verantwoordelijk gesteld voor overtredingen op de rij- en rusttijdenwet.
  • Uitbetaling per kilometer in plaats van per uur wordt in alle gevallen verboden.
  • Kosten voor scholing en training moeten door de werkgever worden betaald. Organisaties die scholingscertificaten afgeven moeten aan heldere en duidelijke criteria voldoen.
  • Aansprakelijkheid De aansprakelijkheidscriteria moeten worden aangepast zodat de verladers ook verantwoordelijk worden voor het niet naleven van regels door de vervoerders of hun onderaannemers. De vervoerder moet opgenomen zijn in het nationale bedrijfsregister, die gekoppeld moeten worden aan het Europees register van transportondernemingen (ERRU). Dit register moet en overtredingen door bedrijven vermelden. Inspecteurs moeten real-time toegang krijgen tot dit register.
  • Parkeerplaatsen De veiligheid en kwaliteit van parkeerplaatsen en sanitaire voorzieningen langs snelwegen moet verbeterd worden.