Van Raak wil wachtgeld politici afschaffen

De SP doet vandaag in de Tweede Kamer een voorstel voor het afschaffen van het wachtgeld voor politieke ambtsdragers. Kamerlid Ronald van Raak wil af van speciale regelingen voor politici: ‘Als politici regels maken voor alle burgers, dan moeten die regels ook voor die politici zelf gelden.’

Na lang aandringen van de SP is in september 2012 de wachtgeldregeling voor politieke ambtsdragers versoberd. De duur van deze werkloosheidsregeling voor politici is verlaagd en politici moeten voortaan solliciteren. Maar deze regeling is nog steeds veel beter dan de reguliere WW. Politici krijgen een hoger wachtgeld en langer wachtgeld, na hun 55e kunnen zij zelfs een uitkering krijgen tot hun pensioen. De regering is van plan om de WW opnieuw te beperken, waardoor het verschil met de wachtgeld opnieuw groter zal worden.

Van Raak: ‘Bij elke verandering van de WW zal terecht de discussie ontstaan over de bijzondere regelingen voor politici. Daar moeten we vanaf en dat kan het beste door de wachtgeldregeling gewoon af te schaffen. Ik verwacht in ieder geval steun van de PvdA. Partijvoorzitter Spekman verklaarde in december vorig jaar, naar aanleiding van het opstappen van PvdA-staatssecretaris Verdaas, dat hij af wil van de wachtgeldregeling. Het wordt tijd dat de PvdA dit soort uitspraken niet alleen doet in de krant, maar ook in de Kamer.’