Van Raak: Laat Raad van State Amsterdamse stadsdeelplannen bekijken

Volgens SP-Kamerlid Ronald van Raak moet minister Plasterk de Amsterdamse stadsdeelplannen snel laten toetsen aan de wet. ‘Die wet is namelijk duidelijk: stadsdelen moeten verdwijnen. Nu is die wet er en doet het Amsterdams bestuur er alles aan om zo weinig mogelijk te veranderen. De pluchepaniek heeft toegeslagen en zoveel mogelijk baantjes moeten worden veiliggesteld.’

Van Raak wil dat minister Plasterk de Raad van State opdracht geeft te controleren of de Amsterdamse plannen wel voldoen aan de wet. ‘Die wet heet “Opheffing Deelgemeenten”. Daar zit geen woord Spaans bij. Maar in Amsterdam blijven de 7 deelraden die nu bestuurscommissies gaan heten. In Amsterdam blijven stadsdeelbestuurders en in Amsterdam blijven verkiezingen voor de stadsdelen. Dat klinkt niet als het opheffen van deelgemeenten.’

De SP’er wil verder dat minister Plasterk zich uitspreekt tegen de exorbitante beloning die de nieuwe leden van de zogenaamde bestuurscommissies gaan krijgen. ‘1500 euro per vergadering. Mensen met een minimumloon moeten daar een maand fulltime voor werken. En dan van de rest van de stad vragen de broekriem aan te halen. In tijden van crisis zorgen de politici wel weer erg goed voor zichzelf. Ik wil dat Plasterk Amsterdam gaat vertellen dat dit echt niet te rechtvaardigen is.’