Van Gerven uitgeroepen tot Groenste Politicus

SP-Kamerlid Henk van Gerven is uitgeroepen tot groenste politicus van het jaar 2013. De prijs werd uitgereikt door Marc van den Tweel, directeur van Natuurmonumenten. Volgens Natuurmonumenten heeft Van Gerven de prijs gewonnen vanwege zijn volhoudende inzet voor de natuurbescherming in Nederland. Zo verzette hij zich tegen de gedwongen verkoop van natuurgronden van Staatsbosbeheer, pleitte hij tegen het verdwijnen van natuur om plaats te maken voor de Blankenburgtunnel en protesteerde hij tegen de natuurbezuinigingen van voormalig staatssecretaris Bleker, die ook onder het huidige kabinet bijna ongewijzigd worden voortgezet.

Henk van Gerven

Van Gerven: ’Het budget voor natuur is onder dit kabinet nog maar 50% van wat het in 2011 was, daarmee kan je geen goed natuurbeleid voeren. Ik zal me er voor blijven inspannen dat we niet alleen mooie woorden krijgen van dit kabinet, maar ook mooie daden. Geen destructieve natuurbezuinigingen, geen verkoop van natuur van Staatsbosbeheer, genoeg recreatiegroen voor stedelingen en een beleid waarbij het uitsterven van dieren en planten wordt tegengegaan.’

Henk van Gerven

Dit jaar waren de Tweede Kamerleden van alle politieke partijen op het gebied van natuur genomineerd. De prijs voor de groenste politicus is een groene zetel die jaarlijks wordt uitgereikt voor het Kamerlid dat zich het meest heeft ingezet voor de natuur. In 2008 had het voormalige SP Kamerlid Hugo Polderman de prijs gewonnen. In 2012 ging de prijs naar drie Kamerleden: Lutz Jacobi (PvdA), Stientje van Veldhoven (D66) en Rik Grashoff (GroenLinks) voor hun initiatiefnota ‘Mooi Nederland’. Eerder werd de prijs gewonnen door Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren, 2010).