Van Gerven: 'Scholen mogelijk nog steeds vol asbest door slappe opstelling kabinet'

Het inventariseren op asbest van de 6977 schoolgebouwen verloopt te traag. Dat stelt SP-Kamerlid Henk van Gerven in zijn rapport Doorpakken met Asbest. De inventarisaties worden op last van staatssecretaris Mansveld vrijwillig uitgevoerd.

Pas eenderde van de scholen is onderzocht, twee jaar na de start van de inventarisatie. Dat meldde de staatssecretaris in maart aan de Tweede Kamer. Van Gerven: 'Vorig jaar zomer zouden we van alle scholen al weten of er asbest aanwezig is. Door die slappe opstelling van de staatssecretaris zitten er nog altijd leerlingen en leerkrachten op 4400 schoolgebouwen mogelijk in de asbest.'

De SP pleit voor een verplichte inventarisatie van alle scholen en overige publieke gebouwen die voor 1994 gebouwd zijn. De inventarisatie van scholen dient voor 1 januari 2014 afgerond te zijn, voor overige publieke gebouwen ligt de deadline op 1 juli 2014.

Van Gerven maakt zich daarnaast zorgen over de verspilling van tijd en geld door onkunde. Zo verloor de stad Utrecht 11 miljoen bij een onoordeelkundige renovatie van een flatgebouw in Kanaleneiland en verdampte bij de provincie Utrecht nog eens 11 miljoen onnodig door geblunder bij de asbestsanering van het provinciehuis. Van Gerven: 'Van dat geld hadden alle publieke gebouwen in heel Nederland geïnventariseerd kunnen worden'.