Van Dijk: Geef TV-kijker invloed op zenderaanbod

Om te voorkomen dat kabelbedrijven te machtig worden, moeten TV-kijkers invloed krijgen op het zenderaanbod. Dat stelde SP-Kamerlid Jasper van Dijk dinsdag voor in het debat over de Mediawet. Van Dijk: ‘Zonder consumenteninvloed bepalen kabelbedrijven eenzijdig de samenstelling van het zenderaanbod. Desgewenst kunnen zij zenders schrappen of in dure pluspakketten stoppen. De oprichting van een zenderraad voorkomt dat kijkers worden overgeleverd aan de grillen van het kabelbedrijf.’

In het voorstel van de regering moeten kabelbedrijven minimaal 30 zenders doorgeven in het basispakket. Welke zenders dat zijn mogen de bedrijven zelf bepalen. Alleen de publieke zenders moeten verplicht worden doorgegeven. Consumenten krijgen geen invloed. Van Dijk: ‘Je loopt het risico dat kabelbedrijven kiezen voor eenheidsworst, zonder enige diversiteit. Andersom kan een populaire zender in het pluspakket worden gestopt, waardoor je extra moet betalen.’

Staatssecretaris Dekker vindt dat kijkers maar moeten overstappen op een andere aanbieder als het aanbod niet bevalt. Maar dat is te makkelijk: kabelbedrijven zijn monopolist in hun regio. Overstappen op andere aanbieders (KPN, satelliet) is omslachtig en brengt kosten met zich mee.

Om de macht van kabelbedrijven in te perken, stelt Van Dijk voor om per kabelaar een Zenderraad op te richten, die het kabelbedrijf adviseert over de invulling van het basispakket. De zenderraad (met circa 10 leden) adviseert op basis van kijkersonderzoek, waaruit naar voren komt welke zenders door kijkers gewenst worden. De zenderraad kan over 2 zenders bindend adviseren, zodat kijkers niet volledig zijn overgeleverd aan de grillen van het kabelbedrijf.

Uit onderzoek blijkt dat meer dan driekwart van de Nederlanders invloed wil op het zenderaanbod van digitale televisie.