Van Bommel: ‘Geweld tegen Turkse demonstranten onacceptabel’

SP-Kamerlid Harry van Bommel roept minister van Buitenlandse Zaken Timmermans op om Turkije aan te spreken op het excessieve geweld dat tegen demonstranten is ingezet en aan te dringen op terughoudendheid. Van Bommel: ‘Terecht bekritiseren mensenrechtenorganisaties als Amnesty International het buitensporige geweld dat volgde op de grote en overwegend vreedzame demonstraties die in Turkije plaatshebben. Het is van groot belang dat ook Nederland zijn zorgen hierover kenbaar maakt.’

De laatste dagen vinden er in veel Turkse steden, waaronder in Istanbul, grote demonstraties plaats tegen het beleid van de regering Erdogan. Verschillende media wijzen er op dat tijdens deze protesten al meer dan 1.700 mensen zijn opgepakt, dat honderden mensen gewond zijn geraakt en dat er ten minste twee doden zijn gevallen. Ook vandaag zijn er opnieuw demonstraties.

Van Bommel: ‘Er is terecht veel kritiek geuit op het optreden van de Turkse autoriteiten tegen de demonstranten. De Verenigde Staten hebben er op gewezen dat vreedzame demonstraties onderdeel van een democratie zijn en dat de stabiliteit van Turkije op de lange termijn het meest gebaat is bij het vasthouden aan de fundamentele vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vergadering en vrijheid van vereniging. Het is belangrijk dat zo veel mogelijk landen dit signaal aan Turkije afgeven, waaronder Nederland.’