Ulenbelt: 'Weekers lanceert 19e-eeuws pensioenplan'

Volgens SP-Kamerlid Paul Ulenbelt zet het kabinet met het plan om jongeren tot bijna hun 72ste te laten doorwerken een flink stap terug in de tijd.

'Tachtigplussers van nu zullen zich nog herinneren hoe hun ouders begin vorig eeuw tot op hoge leeftijd moesten doorwerken omdat er anders geen brood op de plank kwam. Staatssecretaris Weekers lijkt terug te verlangen naar die tijd, begin vorige eeuw. De 25-jarige banketbakkers, bouwvakkers en leraren van nu moeten wat hem betreft werken tot ze er bij neer vallen, net als hun overgrootouders deden. Dit is het meest conservatieve pensioenplan ooit.'

‘Staatssecretaris Weekers lijkt te denken dat iedereen met een auto met chauffeur naar zijn werk wordt gereden en de hele dag zittend en pratend doorbrengt. De werkelijkheid is dat niemand 54 jaar op bijvoorbeeld een bouwplaats, als agent op straat of docent op een vmbo-school kan werken.’ aldus Ulenbelt. De SP wijst de extreem snelle verhoging van de AOW-leeftijd door dit kabinet resoluut af. Ulenbelt: ‘Zeker in tijden van grote werkloosheid waarbij ouderen al niet aan de slag komen is mensen verplichten om door te werken het domste wat je kan doen.’ De AOW-leeftijd blijft wat de SP betreft in ieder geval tot 2020 gehandhaafd op 65 jaar. Mensen die 65 worden en redelijkerwijs aan het einde van het arbeidzame leven zijn gekomen vanwege zwaar werk of lang arbeidsverleden, kunnen ook na 2020 stoppen met werken, ook als wordt beslist dat de algemene pensioenleeftijd omhoog gaat.