Roemer bezoekt werknemers Ruwaard van Putten Ziekenhuis

'Indrukwekkend' zo typeert SP-Kamerlid Renske Leijten de bijeenkomst met personeel van het Ruwaard van Putten Ziekenhuis. Zo'n honderdvijftig boze personeelsleden en patiënten verzamelden zich voor de ingang van het ziekenhuis om met SP-leider Emile Roemer en Kamerleden Renske Leijten en Henk van Gerven over de dreigende ontmanteling van het ziekenhuis te spreken.

Emile Roemer

Het Ruwaard van Putten Ziekenhuis ging begin deze week failliet en wordt nu overgenomen door het Maasstad Ziekenhuis, het Van Weel Bethesda Ziekenhuis en het Ikazia Ziekenhuis. Al het personeel heeft ontslag gekregen. De drie ziekenhuizen willen er een 'maandag tot en met vrijdag' ziekenhuis van maken met alleen planbare zorg. Een spoedeisende hulp en acute verloskunde vinden zij daar niet bij passen. Leijten: 'Dit ziekenhuis mag niet verdwijnen, het is onmisbaar voor het eiland Voorne-Putten met veel zware industrie. Bovendien is Voorne-Putten verre van ideaal. Het vaste land is alleen via brug of tunnel bereikbaar, er is vaak sprake van druk verkeer.' Dat laatste werd afgelopen week tot hilariteit van het personeel geïllustreerd, toen de nieuwe leiding het personeel kwam toespreken. Ze waren te laat, oorzaak? File.

Renske Leijten en Henk van Gerven

Het voor Voorne-Putten zo belangrijke ziekenhuis dreigt te verdwijnen. Een klap voor de bewoners van Voorne-Putten, maar niet minder voor het personeel dat op straat terecht dreigt te komen. De werkgelegenheid van honderden mensen staat op het spel. Leijten heeft daar geen goed woord voor over: 'Dit ziekenhuis wordt ontmanteld. Het personeel is daar terecht woedend over. Hun ziekenhuis wordt kapot gemaakt door bestuurders die maar een ding voor ogen hebben: de ontmanteling van het ziekenhuis en een groter marktaandeel voor hun eigen ziekenhuis.' Het personeel en de patiënten zijn daarvan de dupe. 'Zij worden geslachtofferd' aldus Leijten die met huilende personeelsleden sprak. 'Mensen zien het ziekenhuis door hun handen glippen maar ik zag ook dat het personeel strijdbaar is. Ze laten het er niet bij zitten. Ik roep iedereen op om duidelijk te maken aan de Tweede Kamer dat dit ziekenhuis moet onmisbaar is voor de regio Voorne-Putten. '

Emile Roemer

Woensdag wordt er in de Tweede Kamer gedebatteerd over het ziekenhuis.

SP

Meer foto's op de SP-Facebookpagina.