Merkies: Rapport-Wijffels gemiste kans

‘De problemen in de bankensector worden benoemd, maar de kans om banken veiliger en dienstbaar te maken is niet gegrepen’, aldus SP-Kamerlid Arnold Merkies in reactie op het rapport van de commissie-Wijffels.

De commissie deed de afgelopen tijd onderzoek naar de mogelijkheden om tot een veiliger bankwezen te komen en presenteerde vandaag haar conclusies. Volgens Merkies had het allemaal wel wat concreter gemogen: ‘Niemand is tegen een dienstbare bank, die de consument centraal zet. Wat ik mis in dit rapport is hoe we dat gaan doen en hoe die bank er dan uit zou moeten zien.’

Positief is Merkies over het voorstel om standaardproducten in te voeren zodat consumenten beter een vergelijking kunnen maken tussen de verschillende banken. ‘Maar wanneer je de consument beter wilt beschermen, dan is er meer nodig’, zegt Merkies. ‘Zo heeft de SP voorgesteld om financiële producten te toetsen voordat ze op de markt komen. Op die manier voorkom je de chaos aan wanproducten die we de afgelopen jaren hebben gezien.’

Merkies: ‘Daarnaast zijn er maatregelen nodig om speculatie tegen te gaan die leiden tot financiële luchtbellen, bijvoorbeeld in vastgoed. Er zijn concrete maatregelen nodig om risicovol gedrag in te perken. En we moeten ons eens de fundamentele vraag stellen hoe de financiële sector er op de langere termijn uit moet zien. Is onze bankensector niet te groot en te geconcentreerd? En welke rol zou de overheid zelf kunnen spelen? Dit zijn belangrijke vragen waarop het rapport geen antwoord geeft.’

De commissie-Wijffels stelt ook voor om sneller de buffers voor banken op te bouwen, desnoods gefinancierd met publiek kapitaal. Merkies: ‘Wij zijn ook voor verhoging van de buffers, maar als het versneld verhogen van buffers er vooral toe leidt dat er nog meer belastinggeld naar banken moet, omdat banken er anders niet aan kunnen voldoen, dan wordt het probleem van de banken simpelweg op het bordje van de burgers neergelegd. Bovendien zijn deze buffers in het belang van de banken zelf, aangezien ze er stabieler van worden en goedkoper kunnen lenen.’