Leningenprogramma Cyprus op losse schroeven

Het akkoord over het leningenprogramma voor Cyprus, van nog maar twee maanden geleden, staat nu al op losse schroeven. Dat concludeert SP-Tweede Kamerlid Arnold Merkies na de uitgelekte brief van de Cypriotische president aan de eurozone. Daarin vraagt de president om herziening van de afspraken en mogelijk meer geld. Merkies heeft de minister van Financiƫn gevraagd hier zo snel mogelijk opheldering over te geven: 'Terwijl met Cyprus nog maar net afspraken zijn gemaakt, zaait Cyprus al twijfel of het wel daaraan kan voldoen. De kans dat het leningenprogramma mislukt en we kunnen fluiten naar ons geld is hiermee enorm vergroot.'

De SP heeft zich eerder dit jaar verzet tegen extra geld naar Cyprus onder de gestelde voorwaarden. Hoewel aandeelhouders van banken en rijkere spaarders moesten meebetalen, ontsprongen de eigenaren van Cypriotische staatsobligaties de dans. Merkies: 'Daarmee is de schuldenlast onvoldoende teruggebracht. Dat is nodig om de Cypriotische economie niet te veel te schaden en het land in staat te stellen haar leningen terug te betalen. Anders dreigen Griekse toestanden: Tegenvallers, die met steeds meer leningen, het verlagen van de rente of het verlengen van de looptijd worden opgevangen, in ruil voor drastische bezuinigingen die de economie nog meer schaden. Dan kun je beter nu alsnog overgaan tot schuldsanering, zodat ook de private schuldeisers delen in de lasten en niet alleen de belastingbetalers.'

Betrokken SP'ers