Laat bestuurders boeten in plaats van patient

Kamerleden Renske Leijten en Henk van Gerven vinden dat de bestuurders en artsen van het VU medisch centrum niet vrijuit mogen gaan. Het VUmc kwam vorig jaar in opspraak nadat patiënten heimelijk werden gefilmd op de Spoedeisende Hulp voor het tv programma ’24 uur tussen leven en dood’ van Eyeworks. Vrijdag werd bekend dat het Openbaar Ministerie (OM) met het VUmc en Eyeworks een schikking heeft getroffen. VUmc krijgt een boete van 30.000 euro en Eyeworks moet 20.000 euro boete betalen. Zeven patiënten krijgen 1000 euro smartengeld. Wat betreft Leijten en Van Gerven komt er alsnog vervolging en wordt dit geld verhaald op de verantwoordelijk bestuurders en artsen, en wordt een tuchtprocedure gestart.

Leijten en Van Gerven vinden dat de bestuurders en verantwoordelijke artsen veel te gemakkelijk wegkomen met het wanbeleid dat zij voerden: 'Wij willen van de minister weten waarom er is geschikt terwijl het OM concludeert dat er strafbare feiten zijn gepleegd. Er is sprake van opzettelijke schending van het medisch beroepsgeheim. Wat ons betreft alle aanleiding voor vervolging. En ook is de privacy van patiënten ernstig geschonden. Het is voor de samenleving maar in het bijzonder voor die patiënten heel zuur dat de artsen en bestuurders daar zo gemakkelijk mee wegkomen.'

Leijten en Van Gerven willen dat de 30.000 euro schadevergoeding wordt verhaald op de bestuurders die verantwoordelijk zijn voor het ophangen van de 35 camera's: 'Wanneer dat geld wordt betaald door het VUmc gaat dat ten koste van geld dat bedoeld is voor zorg. Dat is onacceptabel. Bovendien is die 30.000 euro bijvoorbeeld een schijntje in vergelijking met de schandalig hoge vertrekbonus van 433 duizend euro die de verantwoordelijk bestuursvoorzitter Elmer Mulder na zijn gedwongen vertrek ontving.'

Leijten en Van Gerven roepen de minister naar de kamer. Vorig jaar sprak de Tweede Kamer ook al over deze onverkwikkelijke affaire. Toen nam de Kamer een drietal moties van Leijten aan waarin de Tweede Kamer uitsprak dat het VUmc geen 188.000 aan TV-producent Eyeworks mocht betalen, geen commerciële beelden mogen worden geschoten op de spoedeisende hulp en dat al het beeldmateriaal van Eyeworks moest worden vernietigd. Het beeldmateriaal werd inderdaad vernietigd.

Betrokken SP'ers