Karabulut: eerlijk werk voor eerlijk loon

Staatssecretaris Klijnsma heeft vandaag een petitie in ontvangst genomen die opriep om een einde te maken aan gedwongen werk onder het minimumloon. Deze dringende oproep werd gedaan door een aantal bijstandsgerechtigden uit het hele land. SP-Kamerlid Sadet Karabulut schaarde zich achter de actie: ‘Ik zie dat steeds meer mensen moeten werken met behoud van uitkering. Mensen worden langdurig gedwongen om ver onder het minimumloon te werken zonder uitzicht op een vaste baan. Dit leidt tot verdringing van vaste banen met een normaal salaris. Kortom: dit beleid moet zo snel mogelijk gestopt worden.’

Sadet Karabulut

Tijdens de actie luisterde staatssecretaris Klijnsma samen met Kamerleden van VVD, PvdA, D66, CDA en SP naar persoonlijke verhalen over de indringende gevolgen van het kabinetsbeleid. Er werd verteld dat de vaste banen met eerlijk loon worden ingewisseld voor tijdelijke banen zonder enige zekerheid en ver onder het wettelijk minimumloon. Karabulut: ‘Niemand zit voor zijn plezier in de bijstand. Ook de SP wil werklozen en uitkeringsgerechtigden aan het werk krijgen maar dan wel zoals het hoort: geef mensen in ieder geval het uitzicht op vast werk na maximaal 3 maanden. Het minimumloon en cao's zijn niet voor niets wettelijk vastgelegd. Betaal mensen dit dan ook als mensen werken en geef hen uitzicht op CAO-functieloon!’

Er zijn bovendien steeds meer verhalen bekend van grove misstanden bij uitkeringsgerechtigden of werklozen die verplicht worden om te werken onder minimumloon. Karabulut is dan ook blij dat er een meerderheid is voor een onderzoek door de inspectie naar deze misstanden. Karabulut: ‘Dat is een goede eerste stap. Maar voor de SP staat vast dat er veel meer nodig is dan alleen een onderzoek. Dit beleid moet zo snel mogelijk van tafel.’

Vandaag verscheen ook deze opinie van Sadet Karabulut.