ESM wordt plunderfonds Europees bankwezen

De ministers van Financiƫn van de eurolanden hebben vannacht besloten dat het noodfonds ook direct banken mag steunen. Daarmee wordt het Europees noodfonds, waar Nederland 40 miljard aan bijdraagt, een plunderfonds voor het Europees bankwezen. Dat stelt SP-Kamerlid Arnold Merkies: 'Eerst moest de Nederlandse bevolking opdraaien voor de redding van Nederlandse banken en andere Europese lidstaten. Nu ook direct voor verliezen van banken in andere eurolanden. Dat is onacceptabel!'

Veel Europese banken hebben verborgen verliezen. De voortdurende economische malaise zorgt ervoor dat ze op steeds meer leningen moeten afschrijven. Tegelijkertijd moeten ze ook hun buffers versterken om te zorgen dat ze in de toekomst minder snel failliet gaan. Volgens Merkies bestaat het risico dat banken op grote schaal gebruik gaan maken van het fonds: 'Volgend jaar worden de banken getoetst of ze voldoende kapitaal hebben en zal blijken dat vele dat niet hebben. Terwijl wij eisen dat banken financieel solide worden, zodat we ze niet meer hoeven te redden, kunnen ze straks doodleuk de rekening declareren bij de Nederlandse bevolking. De Kamer zal hier dan ook niet mee moeten instemmen.'

Betrokken SP'ers