De Wit: Grote risico’s voor opsporing door bezuiniging Openbaar Ministerie

De dreigende bezuiniging van 110 miljoen euro op het Openbaar Ministerie is niet aanvaardbaar. SP-Kamerlid Jan de Wit vroeg dinsdag staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie om opheldering over deze dreigende bezuiniging, waarover Nieuwsuur afgelopen vrijdag berichtte. Jan de Wit: ‘Een kwart van het budget afhalen is enorm. Dat brengt grote risico’s met zich mee voor de opsporing van strafbare feiten en de geloofwaardigheid van onze rechtsstaat.

Eind 2012 stelden SP-Kamerleden Jan de Wit en Nine Kooiman al schriftelijke vragen aan minister Opstelten over de financiële tekorten bij de vervolgende instantie en nieuwe dreigende bezuinigingen ‘tot wel 23 procent van het budget’. Minister Opstelten wilde daar toen nog niets over zeggen, maar inmiddels worden deze scenario’s niet meer tegengesproken. Jan de Wit: ‘Ik vind dat hier nu opheldering over moet komen. Ik wil weten wat de gevolgen zijn van deze mokerslag voor het Openbaar Ministerie. De VVD-bewindspersonen Opstelten en Teeven vinden namelijk letterlijk álles belangrijk. Over welke vorm van criminaliteit we het ook hebben, werkelijk alles heeft prioriteit en moet worden aangepakt. Die beloftes kunnen niet worden waargemaakt met dit bezuinigingsscenario.’

Vorige week nog debatteerde de Tweede Kamer met minister Opstelten over ernstige fouten door politie en Openbaar Ministerie in een zedenzaak. Jan de Wit vreest dat dergelijke fouten in de toekomst vaker voor zullen komen: ‘Zaken zullen mogelijk slechter voorbereid op de zitting worden gebracht, strafzaken zullen mogelijk langer op de plank blijven liggen wegens capaciteitstekort, of zaken worden zelfs geseponeerd waardoor daders hun straf ontlopen. In alle gevallen uiterst onwenselijk.’

De Tweede Kamer heeft om opheldering gevraagd, waarna een debat zal volgen met minister Opstelten.