Taboedoorbrekende bijeenkomst in Europarlement over Europese ambtenaren

De gemoederen liepen hoog op tijdens de door de SP georganiseerde bijeenkomst over Europese ambtenaren. Een vertegenwoordiger van een Brusselse ambtenarenvakbond verzuchtte ‘zelfs al halveren we ons loon, alsnog zullen de burgers ons haten’. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Iedereen op de bijeenkomst moest dan ook erkennen dat er een serieus probleem is: de grootverdienende EU-topambtenaren wakkeren de woede van burgers aan. Tegelijkertijd is er de afgelopen jaren geen enkele fundamentele discussie gevoerd over wat voor soort EU-ambtenarenapparaat er nodig is, dat is vandaag eindelijk op de agenda gezet.’

Tijdens de bijeenkomst presenteerde De Jong een pakket aan maatregelen om de regels voor ambtenaren aan te passen. De Jong: ‘De echte winst van de bijeenkomst zit hem erin dat voor het eerst de ambtenaren en Europarlementariërs een harde maar eerlijke discussie hebben gevoerd over de noodzaak tot ingrijpende veranderingen: iedereen is het erover eens dat het zo niet door kan gaan. Daarom werd de harde discussie afgesloten met de afspraak voor een vervolgbijeenkomst.’

Naast vertegenwoordigers van de Europese ambtenarenvakbonden waren er verschillende sprekers waaronder onderzoeker Teun Dekker van de Universiteit Maastricht, Peter van Dalen Europarlementariër voor de ChristenUnie en de Duitse Christendemocraat Ingeborg Grassle die onlangs een kritisch rapport met voorstellen over aanpassing van de regels voor EU ambtenaren presenteerde. De voorstellen van de SP voor de hervormingen van de ambtenaren leest u hieronder:

Voorstellen ambtenarenstatuut

1. De rekenmethode om het basissalaris te berekenen, moet worden aangepast zodat het basissalaris van de Europese ambtenaar geleidelijk toegroeit naar het basissalaris van een nationale ambtenaar. Het mandje dat bij de rekenmethode wordt gebruikt, wordt daarvoor uitgebreid naar alle lidstaten. Daarnaast wordt de salarisverhoging gebaseerd op de Belgische Geharmoniseerde Consumentenprijsindex (HICP) die jaarlijks wordt ge-update. Tenslotte komt er een progressieve solidariteitsheffing.
  2. Korting op de ontheemdingstoeslag (expatriation allowance). Op dit moment krijgen Europese ambtenaren deze toeslag voor hun hele carrière. De SP stelt voor om deze ontheemdingstoeslag van 16% terug te brengen naar 10% en na 2 jaar af te schaffen. Hiermee wordt het een vergoeding voor daadwerkelijke kosten die bij een verhuizing en wortelen in Brussel horen en niet een standaard extraatje.
  3. Het afschaffen van het standaard geven van een algemene huishoudtoelage. In plaats hiervan moet er een systeem van kinderbijslag worden ingevoerd, zoals ook in Nederland geldt.
  4. Duurzamer en eerlijkere pensioenhervorming voor ambtenaren. Te denken valt aan een verhoging van de pensioenleeftijd naar 65 (meer in overeenstemming met de lidstaten) en een hogere pensioenbijdrage (van 33,3% naar 45%). Dit geldt zowel voor nieuwe als bestaande gevallen.
  5. Het verkorten van het aantal reisdagen per jaar terug naar je thuisland naar twee dagen (in plaats van de 6 waar het nu toe kan oplopen).
  6. Het terugbrengen van het aantal publieke vakantiedagen en dagen dat het kantoor dicht is van 18 naar 14 dagen. Omdat 9 van de 18 dagen geen wettelijke feestdagen zijn, komt de huidige regeling eigenlijk op betaald verlof neer.