Gesthuizen: Vreemdelingendetentie nog steeds onmenselijk

Volgens SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen wuift staatssecretaris Teeven de levensgrote problemen met vreemdelingendetentie keer op keer weg. ‘Vreemdelingen zitten te snel, te lang en onterecht vast en krijgen te weinig rechtsbijstand. Detentie is allang niet meer het uiterste middel wat het behoort te zijn. Daarnaast zijn de computersystemen een bende. De tragische dood van Dolmatov was meer dan een incident, het vreemdelingenbeleid deugt niet.’

De Adviescommissie Vreemdelingenzaken (ACVZ) presenteerde woensdag een rapport waarin deze zaken naar voren komen. Daarnaast wijst de commissie er onder meer op dat ICT-systemen nog steeds niet goed zijn en dat er nog steeds te weinig gebruik wordt gemaakt van alternatieven voor vreemdelingendetentie waar dit zou moeten.

Niet alleen de SP en de ACVZ zijn kritisch als het gaat om vreemdelingendetentie. Onder andere Amnesty International, de Nationale Ombudsman en Vluchtelingenwerk Nederland hebben al vaker hun zorgen geuit, die tot op heden door staatssecretaris Teeven aan de kant zijn geschoven. Al in 2010 diende Gesthuizen een voorstel in om tot alternatieven voor vreemdelingendetentie te komen. Daar wordt nu werk van gemaakt, maar volgens Gesthuizen nog onvoldoende: ‘Een meldplicht of een borgsom zijn zowel menselijker als goedkoper. We zullen ons moeten richten op minder detentie en een humanere opvang. Dit zal leiden tot zowel minder psychische schade als meer terugkeer.’

Woensdag heeft de SP met spoed een debat aangevraagd over de conclusies van de ACVZ, maar de regeringspartijen hebben geen haast om de resultaten te bespreken. ‘De PvdA heeft haar eigen achterban een humaner vreemdelingenbeleid beloofd, maar geeft nu voor de tweede keer in korte tijd niet thuis als er een kans is om deze belofte in te lossen’, aldus Gesthuizen.