Fraudeaanpak Weekers faalt

Volgens SP-Kamerlid Arnold Merkies faalt het kabinet in de aanpak van de toeslagenfraude. Hij concludeert dit uit de brieven die staatssecretaris Weekers namens het kabinet heeft verstuurd. De afgelopen jaren is het aantal fraudegevallen explosief gestegen. Toch worden pas nu maatregelen aangekondigd om bendes die fraude plegen aan te pakken. Merkies: 'Het toeslagensysteem blijkt zo lek als een mandje. Keer op keer worden signalen van fraude niet of nauwelijks opgepikt. Weekers en de rest van het kabinet hebben aanstaande dinsdag een hoop uit te leggen.'

Daarnaast bevreemdt het Merkies dat de staatssecretaris nu niet wenst in te gaan op de specifieke fraudezaak door Bulgaarse bendes omdat er een strafrechtelijk onderzoek loopt. Merkies: 'Weekers staat eerst de pers te woord en kondigt nu maatregelen aan, maar zwijgt over de aanleiding. Dat geeft geen pas. Hoe kunnen wij als Kamerleden nou beoordelen of de maatregelen afdoende zijn, als de aanleiding niet besproken wordt?'

Tot slot is de reactie op het AbvaKabo-rapport beneden peil. Deze noodkreet van werknemers bij de belastingdienst wordt totaal niet serieus genomen. Merkies: 'De staatssecretaris heeft lopen slapen. Als werknemers duidelijk aangeven dat onder andere door personeelsgebrek en nieuwe werkprocessen de fraude toeneemt, hoort een staatssecretaris in te grijpen en niet de zorgen te bagatelliseren.'

Betrokken SP'ers