Europese Commissie overtreedt omgangsregels met lobbyisten

SP-Europarlementariƫr Dennis de Jong wil opheldering van de Europese Commissie over contacten tussen medewerkers van de Commissie en tabakslobbyisten. De Jong heeft de opheldering gevraagd naar aanleiding van het uitgelekte onderzoeksrapport van EU-fraude waakhond OLAF over de opgestapte gezondheidscommissaris John Dalli. De Jong: 'Uit het onderzoek blijkt dat medewerkers van de Europese Commissie zich niet houden aan de door de Wereld Gezondheidsorganisatie opgestelde en wereldwijd geldende gedragsregels over de omgang met tabakslobbyisten. Uit het onderzoeksrapport blijkt ook dat het tot opstappen dwingen van Dalli door de voorzitter van de Europese Commissie Barroso juist wel terecht lijkt.'

De Jong heeft ook om opheldering gevraagd in een andere gevoelige zaak rondom de adviespositie van lobbyisten aan de Europese Commissie. De Jong: 'De afgelopen weken ontving ik honderden e-mails van burgers die bezorgd zijn over voorstellen van de Commissie die zou gaan bepalen welke zaden mensen in eigen tuin mogen gebruiken. Dit is natuurlijk al een voorbeeld van verwerpelijke bemoeizucht, maar het wordt nog erger nu blijkt dat de chemische industrie die beschikt over patenten voor genetisch gemodificeerde zaden hier achter zou zitten.De Commissie heeft juist de afgelopen jaren vooruitgang geboekt op het gebied van transparantie, maar zowel bij de tabakslobby als in het geval van de zaden blijkt dat zij toch nog in de greep is van machtige lobbies. In mijn vragen heb ik dan ook aangedrongen op een effectieve aanpak van dit soort belangenverstrengeling.'

De opgestapte Eurocommissaris Dalli kwam in opspraak door een mogelijk aanbod tot omkoping. Het onderzoeksrapport van OLAF is ondanks verzoeken van het Europees parlement niet officieel aan het parlement toegestuurd. Het onderzoeksrapport is openbaargemaakt door een Maltese krant, waar het openbaar ministerie momenteel de omkopingszaak strafrechtelijk onderzoekt.

Betrokken SP'ers